41

Tuesday, November 20, 2012

Solat Hajat, Mustajab!!!

Manusia, Antara Cobaan Dan Citarasa  

Manusia, takkan sunyi dari cobaan hidup. Cobaan datang tak di pinta, tak di doa, tak di undang. Datangnya kekadang hingga mengoyak dan meremuk hati, tak tetanggung dek perasaan!!!

Hajat, memang banyak sekali yang sentiasa meruntun citarasa manusia. Berbagai keinginan, berbagai keperluan. Sabda Rasulullah SAW di dalam satu hadis, bahawa tidak akan tumbuh satu pohon pun di muka bumi ini seandainya tidak ada impian dan cita-cita. Namun, dalam kebanyakan hal, mencapainya sulit bangett deh!!!    

Selagi hayat masih di kandung badan, pasti ada saja cobaaan hidup yang membadai, dan sentiasanya juga hati dan fikiran manusiawi di ulit citarasa, impikan sesuatu untuk kelansungan hidup yang di kira bahagia di dunia ini!!!

Sehubungan ini, Rasulullah SAW telah mengajarkan kepada umatnya yang islam, solat hajat yang amat mustajab. Pesanan Baginda, mohonlah sesuatu yang baik dengan niat yang baik, kerana yang baik itu diredzai Allah SWT dan RasulNya, yang buruk akan sentiasa disenangi oleh syaitan iblis dan musuh-musuh islam dari kalangan manusia.

Solat Hajat Yang Amat Mustajab

Diriwayatkan dari Ibnu Mas’ud RA, katanya bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: “12 rakaat, barangsiapa yang bersolat di malam atau di siang hari, dan di baca pada tiap-tiap rakaat akan fatihah dan sesuatu surah, dan ia bertasyahud pada tiap-tiap 2 rakaat serta memberi salam, kemudian ia bersujud sesudah bertasyahud dari 2 rakaat yang terakhir sebelum memberi salam,serta membaca di dalam sujud tersebut;
• Fatihah --- 7 kali,
• Ayat Kursiyy --- 7 kali,
• Mengucapkan --- 10 kali ﻵﺍِﻟَﻪَﺍِﻻﱠﺍﷲُﻭَﺣْﺪَﻩُﻵﺷَﺮِﻳْﻚَﻟَﻪُ ٭ ﻟَﻪُﺍﻟْﻤُﻠْﻚُﻭَﻟَﻪُﺍﻟْﺤَﻤْﺪُﻭَﻫُﻮَﻋَﻠَﻰﻛُﻞﱢﺷَﻲْﺀٍﻗَﺪِﻳْﺮٌ ٭
• Kemudian diteruskan dengan doa,
ﺍَﻟﻠﱠﻬُﻢﱠ ﺇﻧﱢﻰﺍَﺳْﺌَﻠُﻚَ ٭ ﺑِﻤَﻌَﺎﻗِﺪِﺍﻟْﻌِﺰﱢﻣِﻦْﻋَﺮْﺷِﻚَ ٭ ﻭَﻣﻨْﺘَﻫَﻰﺍﻟﺮﱠﺣْﻤَﺔِﻣِﻦْﻛِﺘَﺎﺑِﻚَ ٭  ﻭَﺑِﺴْﻤِﻚَﺍْﻻَﻋْﻆَﻢِﻭَﻭَﺟْﻬِﻚَﺍْﻷَﻋْﻠَﻰ ٭ ﻭَﻛﻠِﻤَﺎﺗِﻚَﺍﻟﺘﱠﺎﻣﱠﺔِ ﺍَﻥﺗَﻘْﻀِﻲَﺣَﺎﺟَﺘِﻲْ ٭٭٭٭٭٭ ٭ ٭٭kemudian memohon hajatnya, 
• Lalu (dengan bertakbir) ia mengangkatkan kepalanya serta memberi salam ke kanan dan ke kiri, maka sesungguhnya Allah SWT akan memenuhi hajatnya itu.”

Kemudian Ibnu Mas’ud berkata lagi, bahawa Rasulullah SAW berpesan: “jangan sekali-kali kamu ajarkannya (amalan ini) kepada orang-orang yang jahil, kerana ia (amalan ini) adalah doa yang amat mustajab.”      
 
Caranya:
  1. Waktunya siang atau malam (kecuali waktu-waktu yang di larang bersolat);
  2. 12 rakaat, tiap-tiap 2 rakaat memberi salam, diulangi 6 kali;
  3. Dalam tiap-tiap rakaat, membaca Fatihah dan sesuatu ayat dari surah-surah al-Qur'an (sekurang-kurangnya membaca paling kurang 3 ayat, boleh juga di baca pada pertengahan ayat-ayat sekurang-kurang 3 ayat dari mana-mana surah);
  4. Sesudah bertasyahud pada 2 rakaat yang terakhir, sebelum memberi salam, lantas sujud dengan bertakbir, lalu membaca di dalam sujud;
  •  Fatihah --- 7 kali,
  •  Ayat Kursiyy --- 7 kali, 
  •  Mengucapkan --- 10 kali

[Tiada Tuhan selain Allah, Maha Esa tidak bersekutu bagiNya, padaNya kerajaan dan padaNya pujian, dan Dia berkuasa ke atas segala sesuatunya]
  • Kemudian teruskan dengan doa,

[Ya Allah, sesungguhnya aku memohon padaMu, dengan keteguhan ikatan arasyyMu, dengan semaksima rahmat dari kitabMu, dengan nama-namaMu yang agung (ismul 'adzham) serta wajahMu yang tertinggi, dan kalimah-kalimahMu yang sempurna, moga Engkau kabulkan hajatku ini....]

Kemudian memohon hajat di dalam hati dalam bahasa sendiri. Selesai menyatakan hajat, angkat kepala dari sujud (dengan bertakbir), lalu mengucapkan salam ke kanan dan ke kiri.
Wallohu 'aklam, moga bermanfaat!!!

41 comments:

  1. mohon di ijasahkan kesaya. saya insya allah mau mengamalkannya

    hormat saya,

    iyas

    ReplyDelete
  2. tetapkan niat jgn selalu berubah, istiqamah solat hajat ini sehingga terbiasa, sentiasa positif dalam berhajat demi membina kebahagiaan hidup di dunia mahu pun akhirat.

    ReplyDelete
  3. boleh, kecuali selepas Asar hingga terbenam matahari.

    ReplyDelete
  4. Askm wbt.

    Saudara, terima kasih kongsi tentang cara sembahyang hajat. Semoga tuhan memberkati dan sentiasa dalam lindunganNYA. amin.

    ReplyDelete
  5. Mohon izin untuk pengamalannya. Syukron.

    ReplyDelete
  6. silakan tuan, moga maqbul apa yang dihajatkan dariNya... Disamping itu, saya sarankan berjinak-jinak dengan doa tawassul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon kebenaran utk mengamalkan solat hajat ini..

      Delete
  7. salam.berapa kali untuk membuat solat hajat ini?kerana saya telah buat tetapi tiada kesan.

    ReplyDelete
  8. salam kembali.
    Bab munajat kepada Allah (termasuk melalui amalan solat hajat), muhun sesuatu hajat yang mendesak dalam kehidupan kita, adalah sesuatu yang tersanjung disisi Allah n Rasul.

    Kita dipihak bermunajat, Dia dipihak yang memakbulkan. Kesabaran n keyakinan yang mempercepat pemakbulan. Tidak sabar, sentiasa berubah niat, melambatkan pemakbulan. Keyakinan yg tebal n mantap meluruskan af'al Allah kepada pemakbulan.

    Jika sesuatu hajat yang anda tuntut sangat mendesak dalam kehidupan, saranan saya anda lakukan meskipun setiap hari (terutama diwaktu malam), n jgn peduli atau cuba2 mengagak bagaimana Dia akan memakbulkan utk anda. Yakin bahawa Dia Maha Mengetahui cara terbaik menyampaikan kepada anda. Yakin Dia berkuasa keatas segala-galanya. Yakin bahawa disuatu masa, disuatu hari yang Dia sudah tetapkan, anda akan mendapat pemakbulan.

    Saya sendiri lakukan dalam beberapa perkara yg besar dlm kehidupan saya. Akhirnya, dia makbulkan. Cuma satu perkara besar dalam munajat saya yang tdk dpt dimakbulkan...Meskipun begitu, jika saya berkeras meneruskan hajat akan dimakbulkan. Akan tetapi saya sendiri mendapat jawapan/pencerahan (rahsia disebalik ketidak-makbulan) yang saya menjadi tenang n redza dengan senang hati.

    YAKIN N SABAR, TERUS ISTIQAMAH BERMUNAJAT !

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih banyak.masalah ini benar-benar membuat saya tertekan dan membuatkan iman saya goyah serta tidak yakin.

      Delete
  9. Salam.

    Mohon untuk mengamalkannya.

    ReplyDelete
  10. sy sarankan anda juga mengamalkan doa tawassul. doanya pendek n mudah diamalkan. cara sy mengamalkannya dengan adab berdoa yg complete (ertinya mula dgn pujian pd Allah. kemudian selawat keatas nabi. kemudian berdoa. dan tutup doa dgn selawat keatas nabi sekali lagi). sy amalkan tak kira dimana saja sy berada. bila merasa resah atau terdesak dgn apa jua hajat, sy trus berdiam diri dan berdoa dlm hati. meskipun dlm sehari sehingga berpuluh kali. sila lihat entri doa tawassul....

    ReplyDelete
  11. doa adalah satu penghambatan. hambatlah hajat dgn kerapkali berdoa. tak berdosa walaupun byk kali berdoa, malah disuka oleh Allah.

    ReplyDelete
  12. Assalamu'alaikum

    saya dah buat solat hajat ini untuk beberapa kali dan sebelum buat solat hajat ini saya ada membuat solat hajat yang lain.saya juga mengamalkan doa tawasul.tapi apa yang saya rasa saya makin teruk sehingga tiada rasa kepercayaan terhadap doa.dugaan ini membuatkan rasa penghambaan kepadaNya juga semakin lemah.

    ReplyDelete
  13. Saya mohon untuk mengamalkan solat sunat hajat ini.

    ReplyDelete
  14. salam.

    1. Boleh tuan berikan pencerahan untuk ayat ini:
    "Sesudah bertasyahud pada 2 rakaat yang terakhir, sebelum memberi salam, lantas sujud dengan bertakbir, lalu membaca di dalam sujud"
    Adakah maksudnya kita sujud terakhir,baca tahiyat akhir dan sebelum beri salam sujud sekali lagi(utk baca doa dan ayat2 tersebut) dan bangun dari sujud serta beri salam.(mempunyai 5 sujud sebelum beri salam untuk 2 rakaat tersebut)

    2. dari kitab manakah tuan dapat tentang solat hajat ini?

    ReplyDelete
  15. salam.

    1. Boleh tuan berikan pencerahan untuk ayat ini:
    "Sesudah bertasyahud pada 2 rakaat yang terakhir, sebelum memberi salam, lantas sujud dengan bertakbir, lalu membaca di dalam sujud"
    Adakah maksudnya kita sujud terakhir,baca tahiyat akhir dan sebelum beri salam sujud sekali lagi(utk baca doa dan ayat2 tersebut) dan bangun dari sujud serta beri salam.(mempunyai 5 sujud sebelum beri salam untuk 2 rakaat tersebut)

    2. dari kitab manakah tuan dapat tentang solat hajat ini?

    ReplyDelete
  16. saya meminta izin dan halal untuk mengamalkan ilmu ini. terima kasih. :)

    ReplyDelete
  17. As salam tuan. Saya keliru. Selesai bacaan tahiyat akhir,apakah beri salam dahulu dan sujud semula untuk bacaan doanya? Atau selesai bacaan tahiyat akhir,sujud semula dan beri salam? Mohon pencerahan. Terima kasih

    ReplyDelete
  18. maaf kerana lambat balas, n selamat lebaran untuk tuan n keluarga!

    "Sesudah bertasyahud pada 2 rakaat yang terakhir, sebelum memberi salam, lantas sujud dengan bertakbir, lalu membaca di dalam sujud;" bermaksud selesai bacaan tasyahud 2 rakaat yang terakhir (dari 12 rakaat), lalu sujud n dalam sujud kita membaca kalimah2 yang disarankan kemudian menyatakan niat dalam hati. selesai semuanya maka bangun dari sujud dan memberi salam kanan dan kiri.

    perlu diingatkan, amalan ini boleh dikatakan berat, tapi kerana hajat yang besar, maka berselalulah dalam bersolat hajat, apa jua amalan dan permohonan hajat sangat dimestikan disertai dengan keyakinan pada Ilahi. amalan yang tidakdisertai oleh keyakinan boleh dianggap kelekaan, sia-sia dan memenatkan.

    Moga anda berjaya dengan apa yang dihajatkan...insyaAllah

    ReplyDelete
  19. seperti sujud sahwi ke

    ReplyDelete
  20. Assalamualikum, bermaksud kita sujud 3 kali sebelum memberi salam? Saya ada baca di buku dan di beberapa blog dimana selepas tasyadud terakhir kita beri salam dulu dan kemudian sujud semula. Kerana saya baru saja memulakan solat hajat 12 rakaat ini. Dan saya sujud semula setelah memberi salam. Bukankan itu sujud luar solat? Saya keliru dan mohon pencerahan. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. solat hajat ini ada 2 kaedah. 1) 1 kali salam @ 2) 6 kali salam. Yang paling ampuh, 1 kali salam jika mampu.

      jika buat 1 kali salam, habis tasyahud awal, bangkit semula.

      pada rakaat yang terakhir, selepas habis baca tasyaud akhir, 'inna kahamidum majid', baca, 'la ila ha ila allahul halimul karim...selesai, terus sujud dan ikut bacaan yang dicadangkan.

      sebaik-baiknya tuan cuba beristighfar semasa ingin membaca hajat yang diinginkan.

      Selesai doa, bangkit dan beri salam. moga bermanafaat.

      Delete
  21. Mohon izinkan utk amalkan solat hajat ini.selesaikan masaalah melalui solat.Tkaseh tuan

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum. Mohon izin utk lakukanya Insya'Allah. Tk Kasih

    ReplyDelete
  23. Mohon diijazahkan ilmu dan amalan ini kepada saya ya

    ReplyDelete
  24. Mohon izinkan untuk amal solat hajat ini. Moga bermumfaat untuk diri saya Insya Allah..

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum. Mohon utk share. Terima kasih.

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum. Alhamdulillah, terima kasih tuan atas pengkongsiannya. Sy sudah beberapa kali melakukan solat sunat hajat seperti yang diajar setiap kali mempunyai hajat yang mendesak. Alhamdulillah,setiap kali itu juga ianya dipermudahkan. Dengan niat Yakinlah Allah akan mengabulkan permintaan kita,insyaAllah ianya dikabulkan.

    ReplyDelete
  27. Assalmualaikum, terimakasih diatas perkongsian. Mohon tuan ijazahkan untuk mengamalkan solat hajat ini. InsyaAllah. Terimakasih

    ReplyDelete
  28. Minta diijazahkan....halalkan ilmu

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum tuan,
    mohon izin untuk di amalkan

    ReplyDelete
  30. Minta izin untuk amalkan boss.. insyaallah

    ReplyDelete
  31. Minta izin boss untuk amalkan.. insyaallah

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum wbkh....ini amalan yang sangat mustajab. Tapi sahabat-sahabat harus bersih hati, boleh memaafkan kekurangan orang lain dan memohon ampun terlebih dahulu kepada Allah...lakukan istighfar sebanyak-banyaknya, @ 100 x terlebih dahulu. Baru boleh dimulai....pesananku buat pengamal, jika anda ditakdirkan bertemu amalan ini, jangan sesekali berniat tidak baik terhadap orang atau perkara berkenaan, kerna Allah pasti makbulkan.Khuatir, jika anda tidak sengaja berbuat perkara yang sama, ianya berbalik padamu. Jadi, mohon yang baik-baik sahaja...saya sendiri adalah pengamalnya...semoga yg baik-baik sahaja ya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...