0

Sunday, November 11, 2012

Doa Tawassul

 

Kata para arifin billah: doa adalah senjata mukmin, manakala af'allah adalah kesaktian para wali."

Doa tawassul merupakan doa tawajjuh pada Allah SWT yang disertai Rasulullah SAW. Doa ini amat mustajab. Hendaknya digunakan demi untuk kebaikan semata-mata.

(Ya Allah, sesungguhnya aku memohon padaMu dan mengadap padaMu bersama nabiMu Muhammad nabi pembawa rahmat! Ya Muhammad SAW, sesunguhnya aku mengadap bersamamu pada Rabbku, dalam runtunan hajatku agar diperkenankan untukku! Ya Allah, syafa'atkanlah nabiMu untukku!) 
Hadis Rasulullah SAW, dari Uthman bin Hunaif ra menyatakan, bahawa ada seorang yang menderita sakit mata (buta) telah menemui Baginda;

Pintanya: "tolong doakan aku kepada Allah agar aku disembuhkanNya."

Jawab Baginda:"jika kamu mahu aku akan doakan, dan kalau kamu boleh bersabar, hal itu lebih baik bagimu."

Jawab orang itu: "doakan saja wahai Nabi!!!

Kemudian Baginda menyuruhnya supaya berwuduk. Setelah itu di suruh berdoa dengan doa tersebut di atas.

Hadis ini disahihkan oleh al-Baihaqi dengan tambahan, "maka orang itu pun dapat melihat semula."

*[Mustadrak ala shahihain hadits no. 1180, juga riwayat pada Shahih Ibn Hibban hadits no.1219, dan
riwayat dari Imam Nasaei dan Tarmizi. Berkata Imam Hakim, hadits ini memenuhi syarat shahihain Bukhari dan Muslim].

Wallohu 'aklam!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...