GALLERY

‎‎
  • SPIRULINA

    Sarat khasiat, dianggap makanan sempurna
  • Spirulina

    Spirulina Pacifica Hawaii dan Perry dari India yang terbaik. Sarat khasiat, dianggap makanan sempurna
  • DMSO

    Berguna untuk merawat katarat, masalah sendi dan athritis
  • Beras Perang

    Pilihan makanan harian yang terbaik
  • Goji Berry

    Sejarah menceritakan goji berry baik untuk kesihatan sepanjang hayat, dan memanjangkan hayat
  • Beras Pulut Hitam

    Anti-oksidan anthocyanin yang terbaik
  • Ayatul Kursiyy

    Anak kunci pembuka rahsia alam ghaib
  • Cempedak

    Buah Yang Enak Lagi Berkhasiat
  • Nangka

    Manis, Enak dan Berkhasiat
  • Natto

    Kayang Soya Peram Yang Tinggi Zat Manganese
  • Aloe Vera

    Berkhasiat untuk kesihatan
  • Jus Delima

    Cubalah jus delima
  • Durian

    Anugerah kepada warga dirantau Kepulauan Melayu
  • Durian

    Anugerah kepada warga Nusantara Indonesia

0

Tuesday, October 30, 2012

PULUT PUTIH

Pulut Putih

pulut putih

beras pulut putih
padi pulut putih
Pulut adalah beras yang ditanak dari beras pulut. Beras pulut adalah dari padi pulut. Padi pulut, nama saintifik Oryza sativa var. glutinosa atau Oryza glutinosa, adalah dari kalangan keluarga padi “Poaceae”. Padi pulut, secara amnya, terdiri dari 2 jenis; padi putih dan padi ungu atau kehitaman. Artikel ini berkenaan beras pulut, dan pulut putih!

Beras pulut putih menyerupai beras padi biasa. Beras pulut berwarna putih tidak berkilat, manakala beras padi biasa agak jernih. Apabila di tanak atau di kukus, pulut berubah warnanya menjadi lebih jernih dan sangat melekit berbanding dengan beras biasa. Sebaliknya beras biasa apabila di tanak, menjadi putih tidak berkilat dan tidak melekit.



Pulut putih melekit kerana mengandungi 2 jenis bahan kanji yang tinggi; iaitu “amylase” dan “amylopectin.” Kandungan amylase amat sedikit, tetapi kandungan amylopectin pula amat tinggi. Amylopectin ini yang menyebabkan pulut putih bersifat melekit. Apabila amylopectin terdedah kepada wap bersuhu panas, struktur beras pulut putih berubah menjadi melekit. Apabila di tanak dalam air, beras pulut menjadi lembek dan kenyal.

Pada keseluruhannya, pulut putih tidak begitu banyak kandungan zat jika dibandingkan dengan nasi putih biasa, cuma sedikit kelebihan pada kandungan protein, serat dan zinc.

Pulut putih menjadi bahan makanan yang sangat sinonim dengan masyarakat rumpun Melayu di rantau nusantara dan kepulauan Filipina, juga pada masyarakat di seluruh Asia Tenggara seperti Thailand, Kemboja, Myanmar, Laos, Vietnam. Juga sangat popular di tanah besar China, Jepun dan Korea.

Pulut putih selalu disajikan sebagai makanan sampingan, bukan sebagai makanan ruji seperti nasi dari beras biasa. Pengolahan pulut putih pelbagai; ditanak, dikukus, diragikan, dan di buat kuih-muih. Pulut putih boleh di buat pulut kuning disajikan bersama gulai telur, lemang dan ketupat disajikan dengan rendang daging, pulut putih disajikan bersama durian dan santan atau dengan buah mangga, pulut udang, pulut panggang, pulut bakar, pulut inti, pulut lepa, pulut manis di gaul kelapa parut, kuih serimuka, serikaya, tapai pulut, dan berbagai lagi kreativiti masyarakat yang berbeda tempat.


Kandungan Nutrien Dalam Pulut Putih

Analisa kandungan nutrien ke atas pulut putih ini bersumber dari Food.com yang menggunakan data yang dikeluarkan oleh "USDA nutritional information database."

Pulut putih mengandungi sedikit kandungan nutrient; tidak kaya dengan serat, vitamin dan zat galian.

Karbohidrat. Karbohidrat adalah sumber tenaga untuk tubuh. Karbohidrat adalah sumber kalori yang terbanyak terdapat di dalam pulut putih; 88-90 % kalori dari karbohidrat, sedikit dari serat, dan tiada dari gula.

Protein dan Lemak. Protein dan lemak baik untuk kesihatan. Protein dihasilkan dari rangkaian asid amino. Protein yang sempurna mengandungi 9 jenis asid amino. Pulut putih mengandungi kesemua 9 jenis asid amino yang membina protein. Protein adalah perlu untuk memperbaiki tisu-tisu, mengutuhkan otot-otot, menghasil sel-sel baru, dan mempertingkat dayatahan tubuh dari jangkitan dan penyakit.

Lemak juga membekal tubuh dengan tenaga, dan membantu tubuh menyerap vitamin-vitamin dan zat galian yang terserap lemak.

Akan tetapi, pulut putih sangat rendah kandungan protein dan lemak. Sebab itu, memasak pulut putih bersama dengan mentega atau minyak, akan menambahkan lemak dan kalori di dalam pulut tersebut. Dan memakan pulut putih disertai dengan makanan lain yang berdaging atau bahan makanan laut, sepertimana sushi, dapat mengimbangi kekurangan protein di dalam pulut putih.

Vitamin. Pulut putih mengandungi, meskipun sedikit, vitamin B1, B2, B3, B5 dan B6, vitamin terserap air dari kumpulan B-Kompleks. Kelima-lima jenis vitamin ini disarankan oleh "the Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine (IOM), USA" agar setiap orang dewasa mendapatkannya setiap hari. Vitamin-vitamin ini berperanan penting menyihatkan kulit dan penglihatan, menghasilkan hormon dan sel-sel darah merah, dan amat berguna pada sistem saraf pusat dan fungsi metabolisma tubuh.

Zat Galian/Gizi. Pulut putih juga mengandungi, meskipun sedikit, selenium, zinc, magnesium dan phosphorus, dimana setiap orang dewasa perlu mendapatkannya setiap hari. Keempat-empat zat gizi ini membantu fungsi-fungsi otot, saraf, kelenjir thyroid dan sistem kekebalan tubuh, tindak-balas penyempurnaan (synthesis) protein dan DNA, kesembuhan luka, pembentukan dan percambahan sel-sel, penyimpanan tenaga, pengendalian denyut nadi dan tekanan darah, kesihatan tulang dan gigi, dan pembekalan oxygen kepada sel-sel darah merah. Demikian menurut "the National Institutes of Heath Office of Dietary Supplements and the Linus Pauling Institute at Oregon State University."

Kandungan potassium, phosphorous, magnesium dan selenium agak melebihi dari zat galian yang lain. Di samping itu, pulut putih juga mengandungi beberapa jenis zat gizi lain yang penting untuk berbagai fungsi tubuh.

Kesan Sampingan Dari Pulut Putih 

Secara amnya, pulut putih menyihatkan tubuh. Kandungan lemaknya amat rendah. Akan tetapi, ia tidak memiliki nilai-nilai zat makanan sebanyak yang dimiliki oleh beras putih atau beras perang biasa.

Pulut putih tidak mengandungi kolesterol yang boleh membahayakan pengaliran darah dan risiko serangan jantung.

Pulut Putih Mempunyai GI Tinggi. Meskipun pulut putih sangat melekit, akan tetapi ia tidak melekat dan bertompok pada dinding-dinding usus. Pulut putih di cerna sebagaimana nasi. Dengan demikian, pulut putih tidak membahayakan kesihatan dan fungsi usus. Akan tetapi, pulut putih sangat kurang kanji “amylase”. Kekurangan kanji amylase menjadikan pulut putih mudah di cerna dalam masa yang singkat. Akibatnya, kandungan gula di dalam darah akan meningkat dengan cepat. Ini bererti pulut putih di anggap sebagai makanan yang mempunyai GI yang tinggi. (GI atau “glycaemic index” ialah ukuran secepat mana gula yang terkandung di dalam sesuatu makanan dapat di cerna dan di serap oleh usus memasuki ke dalam aliran darah. Makanan yang GI tinggi, bererti gula lebih segera di serap memasuki aliran darah).

Sebagai makanan yang mempunyai GI yang tinggi, pulut putih tidak begitu baik untuk Pesakit Kencing Manis. Pesakit Kencing Manis dinasihatkan tidak banyak memakan kuih-muih atau bahan makanan yang  berasaskan pulut putih, kerana dikhuatiri kandungan gula dalam darah akan meningkat secara mendadak, dan ini akan menyebabkan komplikasi pada sistem pengaliran darah di dalam tubuh.

Pulut Ubat Tidur Semulajadi/Alami. Kenapa tubuh menjadi lemah, rasa mengantuk, apabila memakan bahan makanan dari Pulut Putih?

Bagi orang yang mengidap keresahan, kebingungan memikirkan perihal kehidupan, atau yang sukar untuk tidur kerana terlalu memikirkan berbagai masalah dunia dan pancaroba, memakan bahan makanan yang mempunyai GI tinggi dapat membantu seseorang itu mudah terlelap tidur dengan lebih cepat. Kajian sains menunjukkan bahawa bahan kanji yang terdapat di dalam pulut putih bertindak meransang 2 jenis kimia pada otak (“tryptophan” dan “serotonin”). Kesan dari peningkatan ransangan kepada kimia tryptophan dan serotoni  ini, menjadikan seseorang itu merasa lebih damai/tenang dan sangat terdorong untuk berbaring-baring, seterusnya terlelap tidur. Pulut putih mungkin dapat membantu seseorang yang sedang derita kerana sukar untuk tidur. Oleh yang demikian, pulut putih adalah ubat tidur semulajadi/alami yang tidak memudharatkan kesihatan tubuh!!!


*Sekian dahulu, moga informasi ini bermanfaat untuk anda!!!   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...