0

Saturday, June 3, 2017

RAHSIA PARA WANITA YAO :
MEREKA TIDAK BERUBAN MESKIPUN MELEWATI USIA 70AN, RAMBUT MASIH SEGAR, DAN PANJANGNYA MELEWATI KIRA-KIRA 2 METER !



Mudah, murah, dan berkesan!!! Rambut tidak cepat beruban, sentiasa bersinar, sepertimana para wanita dari suku Yao.

Huangluo, sebuah daerah di negara China, didiami oleh suku Yao. Mereka memiliki rambut yang panjang, segar, dan tidak beruban. Mereka bercukur rambut hanya sekali seumur hidup kerana berkahwin.

Ramai wanita mahupun lelaki di kalangan masyarakat kita harini menghadapi masalah rambut beruban, tidak segar, layu, kering dan adakalanya rambut rosak atau rontok, meskipun masih di usia muda. Ini disebabkan minyak rambut atau shampoo banyak mengadungi campuran bahan-bahan kimia. Jom kita cuba kaedah yang diamalkan oleh wanita Yao ini.

Wanita Yao membasuh rambut mereka dengan lebihan air yang digunakan bagi menanak nasi !

Kajian mendapati air nasi mengandungi zat-zat gizi dan vitamin E, dan mempunyai nilai-nilai zat yang menjadikan rambut lembut, sihat dan tidak mudah rusak. Jika rambut sudah rusak, air masakan nasi mengandungi karbohaidrat bagi menyuburkan rambut. Asid amino juga terdapat dalam air rebusan nasi, boleh menguatkan akar rambut, dengan demikian rambut tidak mudah gugur, lembut dan bersinar.

PERSEDIAAN:
       
  • Tanak nasi (paling baik menggunakan beras perang) dan tambah air melebihi dari yang sepatutnya.    
  • Air lebihan tersebut di ambil ketika nasi mendidih.    
  • Simpan air tersebut pada suhu biasa, kira-kira 24-48 jam. Ia akan menjadi sedikit masam.
  • Gunakan bagi membasuh rambut, dan yang belum digunakan di simpan di dalam peti ais untuk membasuh rambut nantinya. (Jika inginkan aroma harum, boleh tambah beberapa titis minyak haruman yang diminati).
  • Urut kulit kepala kira-kira 5 minit, dan kemudian basuh dengan air. Tidak perlu shampoo atau mask. Lebih baik dibiarkan rambut kering sendiri.

Air menanak nasi adalah juga baik untuk digunakan sebagai lotion tubuh dan wajah atau untuk menanggalkan cecair make-up.

Muga bermanfaat !
Saya pun nak cubalah !!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...