0

Wednesday, June 14, 2017

JOM TANAM ALPUKAT @ AVOCADO !!!
BAHAGIAN 1  :   GARIS PANDUAN MENYEMAI BIJI ALPUKAT ...


Jus Alpukat
Alpukat Hass Australia / Afrika
Alpukat Hass Australia / Afrika

Jus alpukat

memang menyegarkan, berkhasiat menyihatkan tubuh. Ingin selalu meminumnya !

Di Malaysia, tak ada pilihan alpukat; cuma Alpukat Hass Australia yang selalu di jual di Mall dan Supermarket. Kekadang, ada juga Alpukat Hass Afrika. Ini kerana ada pihak-pihak dari Australia yang giat mempromosi alpukat dari negara mereka. Kehadiran buah alpukat di Malaysia merupakan salah satu buah-buahan import yang didatangi dari luar negara ! 

Negara serumpun Indonesia memang tersohor dengan alpukat. Berbagai varieti unggul terdapat di sana. Alpukat Kendil, Hawaii Jumbo, Pear Jumbo, Wina Bandungan, Alligator Pear, Mentega Miki dan banyak lagi terdapat di sana. Indonesia bagaikan rumah alpukat ! 

Sayang 1000 kali sayang, alpukat Indonesia jarang sekali dijumpai di sini. Kalau ada pun di Pasar Chow Kit, Kuala Lumpur. Kenapa ya ? Mungkin tiada individu yang giat mempromosi. Mungkin kurang siasah marketing. Entahlah ! Pada saya, alpukat Indonesia lebih umphh, enak dan "creamy" ! 

Alpukat Malaysia? Sedih sekali, majoriti warga Malaysia masih terasing terhadap alpukat. Jarang-jarang, kadang-kadang terjumpa pohon alpukat yang di tanam di sini. Justru, timbul semangat ingin menanam alpukat ! 

Google dan google lagi bagaimana cara menyemai alpukat. Niat mau menyemai biji-biji alpukat. Mau tanam pokok alpukat. Nanti jika terdapat anak pokok varieti alpukat unggul dari Indonesia atau mana-mana negara yang sampai di sini, boleh diklonkan !

Jom, kita lihat kaedah menyemai biji alpukat !!! 


CARA MENYEMAI ALPUKAT DARI BIJI
Langkah-Langkah Cara Menyemai Biji Alpukat

1:  Biji Benih Alpukat Di bersih & Diistirihatkan Dahulu

Biji dicuci bersih, lalu dikeringkan. Kemudian, biji-biji diistirihatkan dahulu pada cuaca panas biasa selama sekurang-kurangnya 3 - 7 hari.

2:  Mengenalpasti Bahagian Atas dan Bawah Biji

Terlebih dahulu bahagian atas dan bawah biji alpukat amat perlu dikenalpasti. Biji alpukat memiliki 2 bahagian. Bahagian bawah sebagai tempat akar tumbuh, berbentuk lebih lebar dan membulat. Bahagian atas sebagai tempat tunas batang menumbuh, berbentuk lebih membujur.

3:  Tusuk Biji Alpukat Pada 3 - 4 Penjuru 

Tusuk biji alpukat dengan penusuk gigi. Sebaiknya penusuk yang di buat dari buluh, keras dan tidak mudah patah. Tusuk pada 3 - 4 penjuru pada jarak yang sama. Penusuk gigi ini berfungsi menahan biji agar tidak terendam seluruh biji benih di dalam air. Tusuk menukik sedikit ke atas agar lebih banyak bahagian bawah yang terendam oleh air. Perlu menusuknya dengan kemas supaya biji alpukat tidak terlepas dan terjatuh kesemuanya ke dalam air. 

4:  Biji Benih Diletakkan Di atas Bekas Gelas/Plastik 

Seterusnya, letakkan biji benih yang di tusuk di atas bekas yang berisi air. Bekas tersebut dijadikan tempat semaian, dan air sebagai medianya. Jika menggunakan bekas "transparent", dapat melihat perkembangan akar-akarnya yang menumbuh. 

Sentiasa pelihara agar biji alpukat terendam dalam air kira-kira ¾ bahagian bawahnya. Tambah air jika airnya berkurangan dan tidak mencecah bahagian bawah. Pastikan juga agar bahagian atas biji tidak terendam ke dalam air. 

Kemudian, letakkan bekas di tempat yang tidak terdedah kepada sinar matahari, misalnya dekat jendela rumah. Jangan simpan biji alpukat di bawah terik sinar matahari saat percambahan ini.

Ganti air bersih yang baru 5 hari sekali untuk mencegah di serang kulat, bakteria dll yang boleh membunuh akar yang baru mula tumbuh. 

5:   Waktu Biji Alpukat Tumbuh 2 - 8 Minggu 

Selanjutnya, menunggu akar dan tunas tumbuh. Jangka waktu munculnya tidak dapat dipastikan. Ada yang segera tumbuh hanya dalam waktu 2 – 4 minggu. Bahkan ada yang sampai 8 minggu. Jadi, bersabarlah! 

Di waktu penantian ini, dapat disaksikan bahagian atas alpukat akan mengering dan membentuk celah. Kemudian kulit coklat di bagian luar biji akan mengelupas. Biji akan mulai retak memanjang sampai ke bawah. Melalui celah di bahagian bawah, akar kecil akan mula muncul. Akar tersebut semakin tumbuh banyak. Akhirnya tunas kecil akan mula tumbuh melalui bahagian atas rekahan biji alpukat.

Beri perhatian di fasa ini, tambah air jika mengurang. Jangan biarkan akar tersebut mengering tanpa air kerana tanaman boleh mati.


6:  Potong Pokok Bila Meninggi 6 inci/15 cm 

Bila tunas alpukat telah tumbuh setinggi 6 inci (15 cm), potong tunas ditengahnya sepanjang 3 inci (7 cm). Hal ini akan memicu pertumbuhan batang dan daun yang lainnya. 

Sekitar 2 - 3 minggu seterusnya, akan muncul daun-daun baru dan akar tanaman lebih banyak. 





7:  Pemindahan Ke Dalam Polibag/Pasu Bunga 

Bila pucuk batang tinggi mencapai 6 inci/15 cm, pindahkan pohon alpukat dari gelas @ bekas plastik yang berisi air ke dalam polybag/pasu bunga berukuran sederhana.

Gunakan media tanaman peatmoss dan tambahkan media tanaman sampai menutupi biji alpukat. Pastikan batang pohon tegak lurus dan tidak mereng. 

Letakkan di tempat yang terdedah penuh kepada sinar matahari. Pancaran sinar matahari akan mempercepat pertumbuhan pohon.

Bila pohon alpukat mencapai ketinggian sekitar 12 inci/30 cm, lakukan pemangkasan. Potong setengahnya biar pohon tetap rendah. Cara ini akan mempergiat pertumbuhan. 

Siram tanaman dengan air secukupnya pagi dan petang agar media sentiasa lembab. Jangan pula sampai becak lencun. 



 *Tips:

- Jika daun-daun berubah menjadi kuning, itu berarti terlalu banyak di siram air, maka keringkan tanaman, lalu siram seperti biasanya. 

- Jika daun-daun berubah menjadi coklat dan ujung-ujung daunnya mengering, itu berarti tanah terlalu banyak mengandung garam. Maka siramlah pohon dengan air sebanyak-banyaknya lalu keringkan dan siram seperti biasa. 

 8:  Pembajaan NPK Setiap 2 Minggu Sekali 

Selama dipolybag lakukan pembajaan. Ada yang membajai dengan berselang-seli antara urea dan NPK 20-10-10 setiap 2 minggu sekali. 

(Dosis 2 gram/liter. Cara mudah : 1 sudu teh baja NPK 20-10-10 dilarutkan dalam 2 liter air).

Bilamana perlu, sembur racun serangga untuk pengendalian hama dan penyakit. 

Demikianlah garis panduannya, yang dibahagikan oleh beberapa petani berpengalaman terutama dari Indonesia, untuk manfaat bersama. Muga bermanfaat, imsyaAllah! 

JOM CUBA !!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...