0

Saturday, June 3, 2017

JOM TANAM KURMA !!!
BAHAGIAN 1 - GARIS PANDUAN MENYEMAI BIJI-BIJI KURMA



CARA CEPAT MENUMBUHKAN BIJI-BIJI KURMA

Garis panduan ini diperdapat dari admin blog Organikilo.co - Joko Samùdro. Teknik menumbuhkan biji kurma dengan menggunakan tisu basah. Menurut beliau, percambahan biji kurma lebih cepat, dengan kejayaan cambah mencapai 90 – 99.99 %.

Alat-alat yang perlu disediakan :
1 – Biji-biji kurma
2 – Air mineral/air yang tidak tercemar
3 – ZPT (Zat Pengatur Tumbuh/growth regulator)
4 – Tisu
5 – Tupperware/wadah plastik berpenutup.

1    BIJI-BIJI KURMA PERLU DI CUCI BERSIH, MENCEGAH DARI SERANGAN KULAT

Langkah pertama, biji-biji kurma perlu dibersihkan dari sisa-sisa isi kurma. Bersih dengan menggunakan air dan pasir halus. Bersihkan hingga benar-benar bersih. Biji kurma yang bersih adalah faktor utama keberhasilan percambahan biji kurma.

Jika kurang bersih, risiko di serang kulat. Kulat akan menyerang biji-biji kurma sebelum sempat bercambah. Serangan kulat akan mengakibatkan kegagalan pada proses percambahan.

2   BIJI-BIJI KURMA DI RENDAM DALAM AIR BERCAMPUR LARUTAN ZPT AGAR CEPAT TUMBUH

Langkah berikutnya, proses perendaman. Biji-biji perlu di rendam selama 7 hari.

Hari pertama : biji-biji di rendam dalam air mineral/air bersih yang di campur dengan ZPT. Dosis ZPT : 10 ml atau 1 penutup di campur dengan air 1 liter. Waktu rendaman: selama 24 jam.

Hari ke 2 hingga hari ke 6 : biji-biji di rendam dalam air mineral/air bersih tanpa campuran ZPT. Air rendaman sebaiknya di ganti setiap 24 jam sekali dari hari ke 2 hingga hari ke 6.

Hari ke 7 : sekali lagi rendam ulang  biji-biji kurma selama 24 jam dalam air mineral/bersih yang di campur dengan ZPT. Dosis yang sama 10ml/liter air.

3  BIJI-BIJI KURMA DI SEMAI  BERALASKAN TISU BAGI MEMPERCEPAT PERCAMBAHAN

Berikutnya, setelah biji-biji kurma melalui proses 7 hari perendaman, tiriskan biji kurma dari larutan ZPT. Dan angin-anginkan sejenak selama 1-2 jam.

Selanjutnya, biji-biji di semai di atas alas tisu yang dibasahi dengan air mineral di dalam Tupperware/wadah plastik berpenutup. Susun rapi setiap biji ikut jarak sesuai keinginan. Kemudian tutup rapat dan simpan di tempat yang gelap terhindar dari sinar matahari. Dari waktu ke waktu pastikan tisu dibasahi dengan air bersih.

Biasanya biji-biji kurma memerlukan 4 – 7 hari untuk mula tumbuh akar cambahannya.

Setelah 14 hari lebih  (2 minggu lebih), biasanya akar kurma dapat memanjang 2 – 3 cm. Di tahap ini biji-biji kurma boleh dipindahkan ke media tanaman dalam polibag.

Buat permulaan, letakkan tunas berpolibag di tempat ternaung dari sinar terik matahari. 

Demikianlah garis panduan yang diberikan oleh Pak Joko, seorang yang berpengalaman dalam penanaman pohon kurma.

*Semuga ilmu hasil dari pengalaman Pak Joko dapat dikongsikan dan dimanfaatkan dan memberi pengetahuan untuk kita bersama. 

 JOM CUBA !!!
------------------------------

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...