0

Wednesday, February 1, 2012

Buah Ajaib (Miracle Fruit)

Buah Ajaib, Pernahkah Anda Merasanya ?

Wowwow...rasanya memang luarbiasa !!!

Buah ajaib, juga dikenali sebagai miracle fruit, miracle berry, sweet berry.

Buahnya berwarna merah. Setiap buah mengandungi 1 biji di dalamnya. Rupa dan saiznya lebih kurang seperti buah muyu/jamblang yang merah spara matang. Apabila isinya di kunyah, makanan lain yang tadinya masam atau masin akan menjadi manis. Manisnya juga kaya nuansa-nuansa; seperti limau/jeruk, manis seperti madu, enak yang sukar untuk dinyatakan. Kesannya berlarutan sehingga 1-2 jam. Rasa buah ini menakjubkan; justru orang-orang Barat menyebutnya "miracle fruit", bermaksud buah ajaib.



Seorang saintis yang mengkaji buah ini, Dr. Linda Bartoshuk dari University of Florida, mendapati buah ini mengandungi sebatian "glycoprotein" (sejenis unsur dari rangkaian protein) dan "miraculin" (sejenis unsur dari rangkaian karbohaidrat). Apabila isi buah ini di kunyah atau di makan, sebatian-sebatian ini akan meresap pada spora lidah, apabila tercampur dengan asam/asid makanan, rasa akan bertukar menjadi manis. Apa yang menyebabkan perubahan sedemikian masih belum diketahui, dan kesan sampingannya juga belum dikenal-pasti. Akan tetapi, perubahan nuansa ini telah menarik minat businessmen Barat untuk menggunakan isi buah ajaib sebagai pengganti kepada gula pasir @ sukros.

Pohon ini merujuk kepada 3 spesis yang sama; Synsepalum dulcificum, Gymnema sylvestre, dan Thaumatococcus daniellii. Berasal dari daerah Afrika Barat; masyarakat Afrika mengunyah buah ini sebelum menikmati hidangan makanan. Mula dikenali oleh masyarakat Eropah pada abad ke 18. Kini, pohon ini merebak di Ghana, Puerto Rico, Taiwan, Jepun, Florida, mula bercambah di Asia Tenggara, dan juga Malaysia, Indonesia dll.

Jom Tanam Pohon Buah Ajaib (Miracle Fruit) !!! 

Biji-biji Benih Buah Ajaib Untuk Semaian
Setelah 10 hari
Pohonnya yang liar tumbuh meninggi sehingga 6.1 meter (20 kaki); jika di tanam ketinggian sekadar 1.5 meter (5 kaki). Sangat sesuai di tanam dalam pasu sebagai tanaman hiasan di perkarangan rumah.

Pohon ini kini sudah banyak tumbuh di Malaysian dan Indonesia. Banyak anak-anak pokok/bibit yang terjual di nursery-nursery tanaman. Mudah diperdapatkan, mudah menyemai bijinya; mudah tumbuh dan mudah di jaga, cepat berbuah - cuma beberapa bulan sudah mula berbuah, berbuah juga sepanjang tahun !!!

Di negara barat, isi buah ajaib sudah dijadikan produk komesial; di jual dalam bentuk tablet, serbuk/bubuk, dan jus. Di sudut bisnes, buah ajaib berpotensi tinggi untuk dijadikan produk-produk komesial seperti yang sedang berlaku di negara-negara Barat dewasa ini !!!


Jom bisnes !!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...