1

Friday, December 23, 2011

Warga Afrika: Ancaman Kepada Malaysia

Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Perlu Lebih Berani, Dinamik dan Efektif…

Di persada dunia, Malaysia menduduki tangga ke-11 sebagai destinasi pembelajaran tinggi yang berkualiti ‎tinggi. Sejak 1996, ‎pelajar antarabangsa membanjiri berbagai kolej dan universiti, awam dan juga swasta di Malaysia. Sehingga 2011 kini, ‎jumlah melebihi 100,000 orang dari kalangan warga; China, Indonesia, Afrika (Nigeria, Bostwana, Sudan), ‎Iran, Yamen, Arab Saudi, Bangladesh, Libya dan lain-lain lagi. ‎

Kementrian Pengajian Tinggi layak mendabik dada dengan peningkatan jumlah pelajar antarabangsa yang ‎seramai ini. Sekaligus, menjana kepada pertumbuhan ekonomi Negara. Dengan usaha yang berterusan, matlamat Kementrian Pengajian Tinggi ‎untuk menempatkan 200,000 pelajar antarabangsa pada tahun 2020 pasti akan tercapai. 

Pelajar Afrika. Satu phenomena luarbiasa ialah kebanjiran warga Afrika ke Malaysia. Data dari Jabatan Imigresen Malaysia menunjukkan warga Afrika yang datang ke Malaysia; tahun 2001 - 51,383 ‎orang, 2008 - 111,805 orang, dan 31hb Oktober 2011 – 99,769. Dari jumlah ini, lebih dari 29,000 pelajar ‎Afrika berdaftar secara sah di kolej-kolej, di universiti-universiti awam dan swasta di seluruh Malaysia. Di ‎ambil kira mereka yang ramai tinggal melebihi masa (illegal), jumlahnya disyaki berlipat ganda !!!‎

Namun sangat dikesalkan, mereka datang membawa bersama pelbagai gejala negatif yang mengancam para pelajar tempatan, para pelajar negara-negara lain, masyarakat ‎tempatan dan juga imej Malaysia di mata dunia. ‎

Phenomena yang membimbangkan, warga Afrika yang berdaftar sebagai pelajar dan juga pelancong, seringkali terlibat dalam pelbagai kegiatan jenayah. Pembunuhan, rompakan, paksaan dan perkosaan, penculikan, gangsterism, keganasan dan pergaduhan, pecah-masuk rumah, kecurian, kacau-ganggu ketenteraman awam, penipuan, minum arak dan mabuk-mabuk, memandu ketika mabuk. Bahkan sudah bergiat menjalankan ‎pusat-pusat pelacuran !!!

Mereka semakin berani, semakin melampau, semakin tidak menghiraukan undang-undang Malaysia, tidak boleh di tegur, tidak beradab sopan, seolah-olah mereka leluasa tidak dapat di kawal lagi !!!

Gejala-gejala paling berat antara yang dibimbangkan ialah – 1) kegiatan dadah, 2) penipuan internet, dan 3) ‎‎“black money”.

1) Jenayah Dadah. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, merekodkan ‎bilangan pelajar Afrika sebagai yang tertinggi di tangkap di Malaysia kerana terlibat dalam kegiatan dadah, ‎samada sebagai pengedar atau pun penagih dadah kokain, syabu, ganja dan lain-lain jenis.

Dipercayai mereka dalang dan juga didalangi oleh sindiket pengedaran dadah antarabangsa. Sindiket ‎mereka di kesan menggunakan modus operandi menjadikan Malaysia sebagai hub dadah, untuk edaran ke ‎Indonesia, Thailand dan negara-negara Asia Tenggara. Mereka menawarkan upah yang lumayan kepada ‎pelajar-pelajar negara lain dan juga warga tempatan sebagai "kaldai atau kambing hitam" untuk menyeludup ‎masuk atau mengedar dadah ke negara-negara tertentu. Selain menyeludup dadah menggunakan pas ‎pelajar, mereka di kesan sebagai pelancong atau ahli perniagaan yang masuk melalui Lapangan Terbang ‎Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di Sepang. Data juga ‎menunjukkan mereka sering melintasi sempadan negara, menuju Thailand dan Indonesia. Hampir setiap ‎minggu, Jabatan Polis dan Imigresen berjaya menangkap mereka dan merampas dadah, jumlah nilai mencecah beratus-ratus juta Ringgit Malaysia. Banyak sudah "kaldai atau kambing hitam" tertangkap dan terpenjara di luar negara. 

2) Jenayah Penipuan Internet. Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) sepanjang 2010 hingga Ogos 2011, mencatatkan 232 warga Nigeria ‎di tangkap kerana terbabit dalam Penipuan Internet, berpangkalan di Malaysia.


Kebanyakan mangsa-mangsa mereka ialah warga ‎tempatan, ahli-ahli perniagaan, wanita-wanita kaya atau yang gersang belaian. Modus operandi sindiket ini menggodam e-mel ‎syarikat-syarikat terutamanya syarikat pembekal dan syarikat penghantar, menyamar sebagai wakil syarikat ‎berkenaan, memintas waktu menuntut pembayaran bagi barang yang di pesan.

Banyak sudah ahli-ahli ‎perniagaan yang tertipu melibatkan berjuta-juta Ringgit Malaysia. Dan banyak sudah wanita-wanita terpedaya dengan pujuk rayu mereka dan kerugian berjuta-juta Ringgit Malaysia.

3) Jenayah Black Money. Unit Keselamatan Siber, Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman mendedahkan kegiatan ‘black money’ di Malaysia muncul dengan bermulanya kehadiran warga Afrika, terutamanya warga Nigeria.

Sindiket ini kerap mengubah modus operandinya mengikut keadaan. Kononnya wang hitam di bawa masuk ke negara ini melalui pegawai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), atau wang yang ingin di bawa masuk adalah harta pusaka orang kenamaan di Afrika yang sudah meninggal dunia, atau wang hasil rampasan perang di Afrika.

Banyak sudah di kalangan ahli perniagaan tempatan dan orang awam tertipu, melibatkan berjuta-juta Ringgit ‎Malaysia. ‎

Selain itu, mereka juga mendakwa boleh menggandakan wang dolar Amerika Syarikat melalui proses penekapan. Dan berbagai alasan lagi.



Kementrian Pengajian Tinggi. Setiap hari masyarakat Malaysia merintih, menyuarakan bantahan kepada Kerajaan, terhadap gejala-‎gejala yang sering ditimbulkan oleh lelaki warga Afrika @ awang hitam. Keadaan semakin meruncing. Ibu bapa tidak mahu lagi menghantar anak-anak mereka belajar di kolej atau universiti yang banyak warga Afrika. Pelajar-pelajar antarabangsa lain semakin tertekan dengan ulah awang hitam ini. Generasi muda semakin terdedah dengan gejala dadah yang tidak ada penawarnya apabila terjebak. Masyarakat Malaysia keseluruhannya semakin terancam dengan kehadiran makhluk-makhluk perosak awang hitam ini.

Polis dan Pasukan RELA bertungkus lumus berusaha membendung aktiviti-aktiviti awang hitam agar masyarakat awam terlindung dari gejala-gejala yang ditimbulkan oleh mereka. ‎Jabatan Imigresen juga sentiasa turut serta "turun padang" bagi memastikan awang-awang hitam ini tidak melanggar undang-undang untuk berada di Malaysia. ‎Banyak jabatan-jabatan lain turut terlibat dengan masalah awang hitam ini.

Tetapi Kementrian Pengajian Tinggi masih berlengah. Tindakan efektif yang diharapkan masih belum nampak keberkesannya. Masih bersikap "tak pa lagi" atau mungkin khuatir matlamat 200,000 pelajar antarabangsa pada tahun 2020 tidak tercapai !!!"

Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin perlu sedar bahawa masyarakat Malaysia sedang terancam oleh kehadiran awang hitam, generasi muda Malaysia semakin terdedah kepada gejala-gejala dadah. Masih juga mempertahankan "students' involvement in crime...minimal". What a lip-service??? ‎Even PMR students won't opine this kinda statement !!! And you don't need a huge team of professors to be the think-tank to achieve your target. What you really need is a small team of businessmen who are able to translate your figure into monetary value without causing harm unto the society at large !!!

Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin perlu sedar bahawa Kementrian Pengajian Tinggi sudah menjadi bisul yang membebankan Kementrian-Kementrian dan Jabatan-Jabatan lain seperti Kementrian Pelajaran, Kementrian Dalam Negeri, Jabatan Polis dan Imigresen !!! Menjadi bisul yang menyakitkan kepada Pemerintahan Barisan Nasional !!!

DRASTIC ACTION IS CALLED FOR TO CUT OFF THIS CANCEROUS AFRICAN THREAT !!!


1 comment:

  1. bukti kerajaan tdak mampu mlakukn ap yg bijak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...